lördag 13 augusti 2022

Äppelsmulpaj

Asså. Oh. My god. Idag har jag sett en svartvit inkräktare TRE GÅNGER!!!!!!!

14:12....


16:51...


och 17:30


🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀 

Innan det, hade jag en trevlig dag. Jättefint väder, 23-27 grader. Jag var först på biblioteket och sen Röda Korset 

Den allra bästa boken var "Chokladbollar: nyttigt och gott" av Kersti Liljeqvist Zebeda 

 

När jag kom hem efter min utflykt bakade jag en svensk klassiker, Äppelsmulpaj 😍🍎Jag har underbara minnen från min barndom av min mammas äppelsmulpaj med vaniljsås. Självklart var det inte veganskt, men såå himmelskt att jag var tvungen att återskapa den! 


* Havresmuldegen passar även till en 27 cm i dm pajform



Äppelsmulpaj

Mängd: 1 st 24 cm i dm pajform *

Ingredienser:
2 msk citronsaft 
8 dl vatten 
3 äpplen (~ 550 g)

Havresmuldeg: 
1/2 tsk malen kanel
4 msk ICA Sötströ 
3 msk riven kokos
4 dl Sellton Havremjöl 
85 g rumsvarmt Violife Vioblock 

Ingredienser: 
Blanda citronsaft och vatten i en skål. Skölj äpple. Kärna ur. Grovhacka. Häll i skålen. Häll ut vätskan. Sätt ugnen på 175 grader. Häll i en pajform. Blanda kanel, sötströ, kokos och havremjöl i en skål. Smula ner smör. Knåda till en smuldeg. Smula över. Grädda mitt i ugnen i 29-30 minuter. Servera varmt. 

Förvaring: Förvara i kylen.

Hejsan svejsan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar