måndag 4 juli 2022

Southern Tomato Soup

Idag är 4th of July och receptet är Southern Tomato Soup! 🍅 Jag velade lite ett tag om jag skulle göra något amerikanskt recept på USA:s nationaldag pga katastrofen 24 juni (som jag skrev om i Blomkål- och kikärtssoppa och Morotsquinoa). Men jag har ju lagat mat och bakat på många länders nationaldagar vars politik jag starkt motstår. 

Jag kom fram till att använda logiken i uttrycket vintage style, not vintage values/vintage fashion, not vintage values. Individer inom historical costuming community som använder uttrycket menar att de tycker om tidens estetik men inte politik, rasism, sexism, osv. Youtubern Rachel Maksy har en bra video, "Born in the Wrong Era" & Other Misconceptions About Dressing Vintage, där många vintage Youtubers diskuterar ämnet. Bl.a. en av mina favorityoutubers, Karolina Żebrowska, är med och påpekar ironin med påståendet att man vill leva i årtiondet som man klär sig efter. Karolina är polsk och hennes favorit-mode-årtioende är 1940-talet, vilket... yeah, not great. 

Men i alla fall, jag har den logiken med nationaldagar att man kan njuta av landets mat utan att tycka det är bra i landet. 


Sooo... I förmiddags lagade jag Southern Tomato Soup. Vad är en amerikansk tomatsoppa? Det är en svår fråga att svara. Det konsekventa var beskrivningen om konsistensen. 

Small Screen Network säger:

"When used, American tomato soup is smooth; every puree is velvety and homogenous.There is no tomato chunks in a classic tomato soup." 

Mad Hungry säger:

"Made well in classic American style, tomato soup is a smooth puree. The consistency should resemble heavy cream, and the soup should be slightly pink-tinged (not from the addition of cream, but from the emulsification when the tomatoes, aromatics, and stock are blended) rather than reddish, and neither too salty nor sweet— elements achieved with good ingredients, especially good canned tomatoes."


The Awl beskriver det med humor:

"American tomato soup is smooth above all else, a puree to end all purees, silky and homogenous throughout. A classic tomato soup does not have chunks of tomatoes. (That’s some kind of Italian shit; get it out of here!)"


Så det är alltså en slät soppa med konsistensen av ovispad vispgrädde. Men vad innehåller den? Jag letade på Google för att försöka hitta den generella amerikanska tomatsoppan men sökresultaten var lite olika. Av en slump kom jag in på spåret Southern Tomato Soup och då hittade jag mer lika recept.


Your Modern Familys recept Southern Tomato Soup fuskar lite och innehåller Campbell’s Tomato Soup, mjölk/half and half/vispgrädde, brunt socker. Serveras med färsk basilika och vispgrädde. Det framgår inte vilken burk som används, men Campbell's Condensed Tomato Soup innehåller:

Tomato Puree (Water, Tomato Paste), Water, Wheat Flour, Sugar, Contains Less Than 2% Of: Salt, Potassium Salt, Natural Flavoring, Citric Acid, Ascorbic Acid (Vitamin C), Monopotassium Phosphate, Celery Extract, Garlic Oil. 



Camellia's Cottages recept Camellia's Southern Tomato Soup innehåller bacon, gul lök, vitlök, krossade tomater, kycklingbuljong, torkad basilika, cayennepeppar/red pepper flakes, salt, grovmalen peppar. Vitvin eller half and half är frivilligt. 

Yulia's Simply Southerns recept Homemade Tomato Soup innehåller passerade tomater, smör, lök, morot, grönsaksbuljong, färsk basilika, torkad oregano, salt, grovmalen svartpeppar. Vispgrädde är frivilligt 

(Namnet innehåller inte "Southern", men sidan säger "Southern Cuisine") 

The Seasoned Moms recept Southern Tomato Bisque innehåller smör, lök, vitlök, torkad basilika, torkad oregano, vetemjöl, kycklingbuljong/grönsaksbuljong, krossade tomater, brunt socker, lagerblad, half and half, salt, peppar.

(I know, det är en Bisque, men en TomatoBisque är faktiskt bara en lösare tomatsoppa, så jag tycker det gäller ändå)


Nu undrar kanske många vad fan "half and half" är. Half and half, a.k.a. half n half, a.k.a. half-and-half, är en vanlig amerikansk mejeriprodukt som består av lika delar "whole milk and light cream". Fetthalten är mellan 10 och 12%, vilket gör att half and half inte kan vispas som vispgrädde (The Kitchn). Jag gjorde vegansk Half and half 

Jag utgick från Camellia's Cottages recept men ändrade utifrån de andra recepten. 

Tyvärr ville inte mobilen samarbeta idag, och jag fick inte toppenfoton 🙃



Southern Tomato Soup 

Mängd: 2 st 90 cl skålar 

Ingredienser:
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
Olivolja 
1000 g krossade tomater 
2 dl vatten
1 msk Rawfoodshop Bouillon Powder 
1 tsk torkad basilika 
1 tsk torkad oregano 
1 krm grovmalen svartpeppar 
2 tsk salt
1 tsk ICA Sötströ 

Instruktioner:
Skala och finhacka lök och vitlök. 
Värm en spisplatta på medelvärme. Häll olivolja och lök i en kastrull. Fräs i 2 minuter. Tillsätt vitlök. Fräs i 1 minut. Häll i tomat, vatten, buljongpulver, basilika, oregano, svartpeppar, salt och sötströ. Puttra i  10-11 minuter och rör om då och då. Låt svalna i 10 minuter. Mixa slätt med en stavmixer. Blanda i half and half. Servera varmt. 

Förvaring: Förvara i kylen.

Toodles!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar