tisdag 15 mars 2022

Varm choklad

Idag har varit en full dag. Jag har tvättat, skrivit kamratgranskningen och påbörjat det långa projekt jag ska hålla på med fram till 25/3. Det här började jag med när jag hade Livsmedelsmikrobiologi förra året. Jag skulle ha hemtenta och kom på en briljant idé som  jag nu ska dela med mig. Istället för att skriva själv vad kursboken sa, vilket skulle ta forever, använde jag appen Google Översätt. Japp! Det måste vara appen, dock. 

1: Öppna appen 
2: Klicka på "Kamera".
3: Klicka på "Scanna".
4: Klicka på vita cirkeln. 
5: Markera texten.
6: Klicka på pilen i det blåda fältet.
7: Markera och kopiera texten.
8: Klistra in texten i dokument.
9: Klart! 
10: Fortsätt med alla andra sidor...

När all text är inklistrad kan man enkelt söka i dokumentet. Asså fattar ni hur genialt detta är??!! Det är inte perfekt, det blir ibland fel. Det tar extremt lång tid. Ja, det är tråkigt men det är värt det att inte bli stressad under hemtentan för att hitta en mening i en kursbok. Tack vare detta sparade jag supermycket tid på hemtentan och fick VG! 

Det är 15 mars och studenter vet vad som kommer.... Ansökningen är öppen för HT2022 på Antagning.se! 
Förra onsdagen spenderade jag på att kolla kurser och självklart, being me, sammanställde jag allt i tabeller (ja, plural). 

Efter massa funderande kom jag fram till hur jag skulle prioritera kurserna när jag idag sökte dem.

1: Ungdomskulturer i skola och samhälle, 15 hp, v 35-2 

2: Hälsosam vikt och hållbara levnadsvanor, 7.5 hp, v 35-44

3: Dimensioner av hållbar matkonsumtion, 7.5 hp, v 45-2

4: Marknadskommunikation för relationsbyggande, 7.5 hp, 45-2

5: Internationell retorik, 7.5 hp, v 34-44

6: Migration, flyktingskap och integration, 7.5 hp, v 45-2

7 Interkulturell kommunikation, 15 hp, v 35-2

8: Hållbar utveckling med fokus på klimat, konflikter, migration och hälsa, 7.5 hp, v 35-44

9: Organisering och personalledning, 15 hp, v 35-2

10: Miljöpsykologi, etik och kommunikation, 7.5 hp, v 45-2


Så de kurserna har jag sökt men jag har också sökt CSN idag. 

Moving on. Det är dag 2 på Nutrition and Hydration Week och dagens recept är Varm choklad! Så sjukt gott! 😍🤤☕ 

Havremjölken är berikad. 200 ml har 
0.8 µg vitamin B12, 2 µg vitamin D, 0.42 mg riboflavin, 240 mg kalcium (Valio). 

RDI för vuxna:
2.0 µg vitamin B12 (Livsmedelsverket)
10-20 µg vitamin D (Livsmedelsverket)
1.2 - 1.6 mg riboflavin (Livsmedelsverket)
800 mg kalcium (Livsmedelsverket)



Varm choklad 

Mängd: 1 st 40 cl tekopp

Ingredienser: 
2 msk Nick's Use Like Sugar
1 msk kakao
2 dl Valio Oddlygood Oat Drink Gluten Free 

Instruktioner: 
Värm en spisplatta på hög värme. Häll strö, kakao och havremjölk i en kastrull. Vispa slätt. Koka i 1-2 minuter.

Förvaring: Förvara i kylen.

Au revoir! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar