måndag 7 mars 2022

Ugnsbakad lupinfilé

Idag har jag gått 9.8 km! 🤩 Innan jag gick imorse låg Tigger på mig i 12 minuter



Älskade lilla livet! 

Men strax innan jag gick öppnade jag fönstret och....


🙀🙀🙀🙀🙀 Som tur var sov Tigger och såg inte inkräktaren! 

Jag sa hejdå till Tigger och gick. Det var så fint, soligt och riktigt vårväder! Jag lyssnade på podcasten Cults och njöt av att vintern är över (i Skåne i alla fall). 

På Facebook hade jag för nån månad sen sett en annons för en bok och direkt reserverat den på biblioteket. Så jag hämtade den.


Ser fram emot att läsa denna tragiska historia. 

Sen köpte jag hörlurar på TGR eftersom det alltid är något strul med dem! Jag hade ett par som gick sönder, sen hade jag ett par som var bra som jag tappade bort någonstans. Så då var jag tvungen att använda ett annat par som är obehagliga och så obekväma. 

Sen gick jag till ICA Maxi. De hade bondbönsmjölken och 5 kr rabatt! Jag testade den för en vecka sen och tyckte inte om den så mycket, men med kakao smakade det bara chokladmjölk! 😝 Jag köpte en spännande färs som jag såg reklam för förra året 

Den innehåller sötlupin, gråärtor, åkerbönor och rapspasta. 


Men till dagens recept! Det är 7/3 och det är Plant Power Day! Alpro grundade Plant Power Day 2018. Vicky Upton, Alpro, sa: "There’s no doubt about the fact that plant-based eating is gaining momentum, and for good reason. This way of eating is good for people, and it’s good for the planet – and the reality is that the way we’re currently eating and producing food simply isn’t sustainable, and we need to make a change. That’s why we believe that the future of food is plant-based and we’re committed to leading the charge" (Vegan Food And Living). 

En ny plant power hero är sötlupin! Sötlupin kan göras till färs men skånska företaget Lupinta gör tempeh av sötlupin! Vad innehåller lupinfilén då? 



Så lite kontroversiellt kanske eftersom jag äter en helt glutenfri kost och lupinfilé kan ha spår av vete. 🤷‍♀️ Men jag resonerar som andra veganer gör med andra produkter där det står spår av mjölk eller ägg att det betyder att det produceras i samma fabrik och att det handlar om att producenter avsäger sig ansvar i fall någon skulle vara väldigt allergisk. 

I Facebook-gruppen Va, är det veganskt? 1.2 sökte jag på det och hittade en bra kommentar: 

"För allergiker är det ju jätteviktigt, men att undvika ”spår av” av veganskäl är ju som att vägra handla på ica eftersom de även säljer mjölk. Men ja, det finns veganer som undviker ”spår av”-märkta produkter."

Om det går undviker jag faktiskt produkter där det står spår av mjölk eller ägg, om det finns liknande produkter där det inte står så. 

Okej. Så jag köpte ett paket lupinfilé för 50.95 kr på ICA Maxi. Dyrt, I know, därför köpte jag bara ett. Men hur skulle jag laga den? 

På insidan av yttre förpackningen gav Lupinta tips på tillagning:


Jag delade lupinfilén i tre skivor på längden för att göra det enklare att täcka med marinaden. 

Marinaden baserade jag på recept från Tasteline. 

Tips! Kolla på recepten på Lupinta.se 





Ugnsbakad lupinfilé

Mängd: 1 portion 

Ingredienser:
200 g tinad Lupinta Lupinfilé

Marinad:
1 nypa malen svartpeppar 
1 nypa malen cayennepeppar 
1/2 tsk malen spiskummin 
1/2 tsk malen ingefära 
1/2 tsk ICA Sötströ 
1 tsk salt 
1 tsk vitvinsvinäger 
3 msk rapsolja

Instruktioner: 
Blanda svartpeppar, cayennepeppar, spiskummin, ingefära, sötströ, salt, vitvinsvinäger och rapsolja i en skål. Skär lupinfilé i tre skivor. Blanda i marinaden. Kyl i 1 timme. Sätt ugnen på 200 grader. Lägg bakplåtspapper på bakplåt. Lägg på lupinfilé. Ugnsbaka i 29-30 minuter. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kylen.

Hüvasti! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar