torsdag 6 januari 2022

Vintrig bön- och grönsakssoppa

Jag började med det sista delprovet i kursen i tisdags. It is kicking my butt! Delprov 3 heter Meal design.
"You have been given an individual assignment to make a selling picture for promotion of your meal concept in part 2 (Homtown concept) of this course. The picture are intended to be used in social media and on websites. You have free hands to design what you are going to take a picture of."

Jag får bara använda mig av mobilen och ska fotografera måltiden eller situationen. Men! Utöver det ska jag skriva en kort beskrivning och besvara frågor på max 1 A4.


  • Who is the picture targeted to?

  • What kind of situation do you want to use to describe your meal concept? (close-up food /environment/meal situation, or something else.

  • What kind of opportunities do you have for doing this task?


Hmmmm..... 🤔 För att bli godkänd ska bilden reflektera måltidskonceptet jag skapade i delprov 2, baseras på kriterierna och "show that the product is about a meal experience."

Delprovet ska in 14 januari. Först, innan jag läst uppgiften, kändes det som lite tid eftersom delprov 2 lämnades in senast 23 december och och man tar jullov blir det då bara 2 veckor. Men nu när jag vet vad det handlar om känns det inte stressigt. 

Men riktigt svårt! Jag mejlade läraren. (Mina frågor i svart och läarens svar i rött)

1: Hur “på riktigt” måste det vara? Huvudrätten i mitt koncept serverade jag med rödvin, men jag dricker inte alkohol. Skulle jag då kunna låtsas att juice är rödvin? 


Ingenting behöver vara på riktigt. Gestaltningen är visuell och betraktaren behöver inte veta vad som egentligen finns i glasen men antar vad det är

 


2: Jag måste alltså ta ett foto själv? Jag får inte använda andras foton? För jag har inte möjlighet att själv ta foton som liknar rummen i mitt koncept. 


Du måste själv fota, Använd delar eller delar som påminner eller som ger en vink om vad de kommer att uppleva.

 


3: Jag förstår inte den här frågan: “What kind of opportunities do you have for doing this task?”


Du kan ju inte skapa rummet och fota. Se svaret ovan. Använd det du har och kan för att gestalta ditt foto.


4: Vad menar du med etc i “and take a photograph of the meal or situation, etc.”?


Ta ett foto av maten, situationen, känslan i konceptet som speglar ditt koncept



5: Jag kom på en idé men vet inte om det är tillåtet. Om jag skulle skriva ut ett foto på Ängelholm från 1800-talet och sedan fota utskriften med min mobil, är det ok?

 

Du kanske kan använda fotot men lägga till nåt som antyder på vad som skall upplevas vad gäller maten dukningen m.m. Så du inte bara fotar ett foto. Använd kreativiteten.



6: Hur exakt måste bilden vara mitt koncept? Jag har ju inte tillgång till mycket av vad jag beskrev i mitt koncept


(Använd kreativiteten. är kanske lärarens svar...?)


😑🙄😟 VA FAN SKA JAG GÖRA?! "Vad är problemet?", tänker kanske du nu. Let me tell you, det är en svår uppgift!


Delprovet ska gestalta konceptet jag skapade i delprov 2. Konceptet var tvunget att handla om ens hemstads historia. Det finns ju inte mycket att säga om Ängelholm så jag valde krukmakeri och lergökar. Man var också tvungen att använda sig av storytelling så jag skapade en fiktiv historia med narrativ. Konceptet var tvunget att ha tre rätter. 

Jag valde skånska rätter. Äggakaka med potatislök och champinjoner till förrätt, vegansk kalops med kokt potatis och rödbetor samt rödvin till huvudrätt och skånsk äpplekaka med honung samt äpplemust till efterrätt. 


Så..... I min fantasi ser jag rummet framför mig och skulle kunna gestalta det om jag fick använda mig av typ Photoshop och klistra in foton från Google. Men nu måste jag ta foton själv.


Så jag började tänka, tänka, tänka, tänka och tänka.... Jag kom fram till några idéer. Om jag skulle laga en måltid är det enda valet huvudrätten eftersom det är den enda veganska. Men här kommer också problem! För i mitt koncept serverades kalops i lerskål med rödvin i vinglas, vilket innebär att jag måste köpa skål och vinglas. 

Nästa problem! Jag skrev i mitt koncept att alla måltider serverades på träbord men jag har inget träbord. Detta löste sig självt av en olyckshändelse när jag fick syn på skärbrädan som fanns i lägenheten när jag flyttade in. Slut på problem? Nej! Kalopsen serverades med potatis och rödbetor men det äter inte jag. Visst skulle jag kunna köpa det bara till detta och låta mamma äta det när hon hälsar på. 


En annan idé var att göra rummet i miniatyr! Det skulle vara roligt och doable, tänkte jag först. Jag skulle kunna skriva ut foton på Ängelholm på 1800-talet och ha de som väggar och skapa träbord av glasspinnar. Men här kommer också problem. Såklart. Om jag skulle välja att visa måltiden skulle jag behöva göra maten, högst troligast av lera. Det kommer inte se realistiskt ut! Okej då, men om jag skippar maten och gör trähyllor av glasspinnar och gör lergods av lera? Det kommer heller inte se realistiskt ut. 


Det som jag fram till som den mest doable lösningen var att:

Köpa lerskål

Laga kalops och servera i lerskål

Använda skärbrädan som träbord 


Men! Kriterierna för att bli godkänd säger: "show that the product is about a meal experience." Hur ska jag göra det med en bild? Såå... Då kom jag fram till att jag skulle kunna göra ett collage med mitt eget foto av kalopsen, men dessutom skriva ut andras foton och fota av dem själv.


Men sen läste jag lärarens svar och blev inte riktigt klok på det: 


Du måste själv fota, Använd delar eller delar som påminner eller som ger en vink om vad de kommer att uppleva.



Du kanske kan använda fotot men lägga till nåt som antyder på vad som skall upplevas vad gäller maten dukningen m.m. Så du inte bara fotar ett foto.



😤😩 Vad ska jag göra?! Jag var tvungen att mejla igen för jag fattade inte! 


7: Jag förstår inte vad du menar i ditt svar på fråga 2: Använd delar eller delar som påminner


8:  Jag förstår heller inte vad du menar i ditt svar på fråga 5: 

Du kanske kan använda fotot men lägga till nåt som antyder på vad som skall upplevas vad gäller maten dukningen m.m.


9: Det är endast ett foto? Collage med flera foton är inte tillåtet?


Fick svar 7/1:

7 Jag menar att du kan använda ett färgat tyg eller duk som skulle kunna gestalta färgen i rummet eller på bordet


8 jag vet inte om fotona du har tänkt använda ger ett intryck över att det är en måltidsupplevelse du skall marknadsföra. Kan du lägga till något på fotona tex bestick eller något annat som tillför att det är en måltidsupplevelse


9 Du kan ha ett collage av bilder som du fotar.



Men i alla fall.... Idag är 6 januari och det är Bean Day! Jag ÄLSKAR baljväxter 😍 Vilken fantastisk temadag! 

Varför just 6 januari? Days of the year förklarar: 
"The day commemorates the death of the geneticist Gregor Mendel, whose experiments with breeding pea plants formed the basis of modern genetics."

Vem skapade temadagen? Holidays calendar skriver:
"As far as our research has shown, National Bean Day is a holiday which was invented by Paula Bowen as a way to honor her father who was a pinto farmer. Supposedly, she picked January because not a lot of holidays are celebrated this month."

Vintrig bön- och grönsakssoppa 

Mängd: 9 st 90 cl skålar 

Ingredienser:
1 gul lök 
2 palsternackor (~ 165 g)
3 persiljerötter (~ 165 g)
500 g brysselkål 
Rapsolja
2 msk Pilau masala 
40 dl vatten
20 dl Valio Oddlygood Oat Drink Gluten Free 
3 msk salt
3 msk citronsaft 

Instruktioner:
Skala och finhacka lök. Skär bort botten på palsternacka och persiljerot. Skala. Finhacka. Skölj brysselkål. Skär bort botten. Grovhacka. Värm en spisplatta på medelvärme. Häll rapsolja och lök i en kastrull. Fräs i 2 minuter. Tillsätt rapsolja och Pilau masala. Fräs i 1 minut. 
Häll i palsternacka och persiljerot. Fräs i 6 minuter. Höj värmen. Skölj navybönor i en sil. Häll i navybönor och vatten. Koka i 5-6 minuter och rör om varannan minut. Tillsätt brysselkål. Koka i 12-13 minuter. Blanda i havremjölk, salt och citronsaft.  Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kylen.

Fa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar