lördag 1 januari 2022

Havre- och vitlökssoppa

Gott nytt år! Nyårsafton var snöfrit men det var många fyrverkerier i Kristianstad. Jag sov in nyåret 🤪😴 Tigger var modig och gömde sig inte trots att hon är ett känsligt litet liv


Det är alltså 1 januari och det betyder flera saker. Jag kollade på delar av nyårskonserten i Wien. Veganuari börjar. TIPS! 


Fastän jag inte äter veganskt i januari för första gången så anmälde jag mig för att få deras gratis e-bok! 


1/1 är början på Oatmeal Month! 
"Every month the Whole Grains Council celebrates another staple of the worlds grain supply, and January was selected as Oatmeal Month" (Days of the year). Men det är också Soup Month, som Campbell's startade 1986 (Days of the year


Jag älskar både havregryn och soppa, så jag tänkte, varför kan jag inte kombinera dem? 
Så jag googlade på havregrynssoppa men kom snabbt fram till att sökresultaten med havregrynssoppa med russin och/eller katrinplommon inte lät som något för mig. Men ett av sökresultaten lät intressant. Havresoppa med purjolök och ost från Tasteline. Jag baserade mitt recept på det.




Havre- och vitlökssoppa

Mängd: 1 st 90 cl skål

Ingredienser:
2 vitlöksklyftor 
Olivolja 
1 tsk torkad timjan 
1 dl ICA Ekologiska Små Och Fina Havregryn Glutenfritt 
10 dl vatten 
1 msk Rawfoodshop Bouillon Powder  
1 tsk salt
1 nypa malen svartpeppar 

Instruktioner:
Skala och pressa vitlök. Värm en spisplatta på medelvärme. Häll olivolja, vitlök, timjan och havregryn i en kastrull. Fräs i 1 minut. Häll i vatten, buljongpulver, salt och svartpeppar. Puttra i 6-7 minuter och rör om hela tiden. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kylen.

Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar