torsdag 9 december 2021

Banan- och pepparkakssmoothie

Idag är 9/12 och det är en händelserik dag!

Idag kom första antagningsbeskedet för vårterminen. 


🤩 Jag ska ta Marknadsföring vecka 3-12 och Organisering vecka 13-22. 

Idag var jag äntligen hos tandläkaren! Jag gick dit för att ta ut min vänstra visdomstand. Jag frågade tandläkaren om de kunde ta ut högra med. Tandläkaren hade sett röntgen och sa att det inte var nåt problem med att ta ut högra visdomstanden. Jag fick välja att ta ut vänstra eller högra visdomstanden idag och kunde inte ta ut båda eftersom då blir det svårt att äta. 

Jag valde högra för den är jobbigare. Jag bad tandläkaren kolla längst in på högra överkäken för det kändes som det var en visdomstand på gång där. Tandläkaren kollade och sa att det gick bra att ta ut den med efter. 

Sen började det hela. Jag bar beredda på smärta men det mest smärtfulla var bedövningen. Och det var kanske 5/10 på min smärtskala. Ännu värre var att det var superäckligt och satte igång kräkreflexen lite grann. 

Men sen gick det bra! Det var konstigt att känna fingrar i munnen, tandläkaren som drog i min käke. Borren lät läskig men gjorde inte ont alls. Operationen tog typ 40 minuter. Tandläkaren la några stygn i nederkäken som kommer lossna av sig själv om någon dag. Sen stoppades två bomullsrondlar in och jag fick gå!

Jag bet på den i drygt 30 minuter och handlade medel som jag ska skölja med två gånger per dag i en vecka från och med imorgon. 

Men nu är den äntligen ute!! Jippi!!! 🥳 2-3 timmar efteråt får jag inte dricka eller äta för det ökar infektionsrisken. Men hela dagen kan jag inte heller äta vad som helst: "Du bör äta lätt tuggad mat först efter att bedövningen har släppt." Jag ska också undvika varm mat och dryck (Tandea). Tandläkaren sa att jag ska dricka kallt. Så idag passar smoothie! 

9/12 är Pepparkakans Dag! 

"Pepparkakans dag firas den 9 december varje år och instiftades 1996. Pepparkakor har funnits i Sverige sedan 1300-talet, men blev populära hos vanligt folk under 1800-talet då dess ingredienser blev mer lättilgängliga." (Kungsörnen). Idag blir det alltså Banan- och pepparkakssmoothie! 

Banan- och pepparkakssmoothie

Mängd: 1 st 35 cl glas

Ingredienser: 
2 bananer (~ 290 g)
2 dl Valio Oddlygood Oat Drink Gluten Free 

Instruktioner:
Skala banan. Häll banan, Pepparkakskrydda och havremjölk i en mixer. Mixa i 1-2 minuter. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i kylen.

Hejsan svejsan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar