måndag 22 november 2021

DIY - Dockhus

OBS! Sedan 28 november 2021 är alla inlägg på min nya blogg, Felicias dockhus


Hej! Här kommer inte recept, utan här kommer jag att samla mina dockhus-DIY:s 😁 För resterande DIY:s, se inlägget DIY:s 

Uppdaterades senast: 22/11-2021 

Här följer en lista på alla dockhus-DIY:s

Datum  •  Titel  •  Nr

22/11-2021 • Introduktion av dockhus • 1
22/11-2021 • Rundad kartongdörrkarm • 2
22/11-2021 • Pappersgångjärn • 3
22/11-2021 • Rundad glasspinnsdörr • 4
22/11-2021 • Ihopsättning av dörr • 5
22/11-2021 • Blommig tapet • 6






22/11-2021 • Introduktion av dockhus • 1


Visste ni att på SVT Play kan man kolla på Antikrundan från 2000? På kvällen 7/11 kollade jag på avsnitt 4 "Alingsås" (se ca 21:40 - 27:10) och där var det ett dockhus.


Där började spiralen... 🤪

Jag gick med i Facebook-grupperna DIY - Gör det själv! Dockskåp/Miniatyrer Dollhouse/Miniatures, Allt om dockhus! och Renovering av Lundby Småland Dockskåp. 

I alla skrev jag:

"Hej alla duktiga människor! Jag vill börja renovera och har gjort research men fått motsägande råd och åsikter. Därför hoppas jag att ni kan hjälpa mig!

1: Är det lättare att tapetsera eller måla?

2: När ska man tapetsera eller måla? INNAN eller EFTER ihopsättning? 

3: Vad för papper ska man använda? Många använder riktig tapet men många rekommenderar scrapbookpapper. 

4: Hur ska man sätta på det? Limstift, tapetlim, decoupagelim, Karlssons klister och dubbelhäftande tejp har jag sett.

5: Vad för färg ska man ha? 

6: Ska väggar och golv förberedas innan?

7: Ska de behandlas efteråt?"


Detta är svaren jag fick:

1: Är det lättare att tapetsera eller måla?

"Jag har både målat och tapetserat och det var betydligt lättare att måla"

"Jag tar isär mitt hus och tycker det enklaste är att tapetsera."

"Jag har både målat och tapetserat. Jag tycker det är lättare att tapetsera. Då kan du trycka till tapeten, måla då ska du ner/eller in med hela handen och undvika att kladda. 

Tapetserar du ett bra tips är att göra en mall av smörpapper innan och rita ut på tapeten sen. Tänk bara hur det ligger sedan så det ej blir spegelvänt."



2: När ska man tapetsera eller måla? INNAN eller EFTER ihopsättning?


"Och smidigast är det att måla innan ihopsättning,"


"Jag har inte tagit isär mitt dockhus men lyckats tapetsera rätt bra ändå. Mätt med måttband och skurit noga. [...] Måla tycker jag har varit krångligare men då har jag ju inte tagit isär huset.."


"Jag tar isär mitt hus och tycker det enklaste är att tapetsera."


"2:Tänk så här; kan du så tapetsera före för då är det dels lättare och komma åt och om du ev målar, så fastnar det ej om du har lim utanför för där blir det glansigt"


3: Vad för papper ska man använda? Många använder riktig tapet men många rekommenderar scrapbookpapper


"jag använde designark gjort för dockhus från panduro men det gick i sönder hur lätt som helst!"


"har använt design papper från Panduro som tapeter och det gick också toppenbra! Enklast att klistra väggarna och sen fästa pappret på istället för att sätta klister på pappret."


"3: Papper använder du efter smak och behag. Det tunna scrap pappret kan bli bubbligt, det tjockare fungerar bra som golv."


"3: Jag för min del gillar tapet för det känns tåligare att hålla på med."


4: Hur ska man sätta på det? Limstift, tapetlim, decoupagelim, Karlssons klister och dubbelhäftande tejp har jag sett.


"Köpte tapetklister som pulver på panduro som man blandar med vatten. Smidigt för man behöver ju så lite. Har man i tät bruk håller det sig länge också 🙂."


"4: Kan tyvärr inte besvara alla dina frågor. Men....ALDRIG Karlssons klister! Jag har tapetserat med riktigt tapetklister. Till golv har jag använt trälim för inomhusbruk (Casco luktar inte)."


"Rx lim är bra att tapetsera med."


5: Vad för färg ska man ha?


"färgen jag använde var hobby färg från panduro 😁"


"Ska du måla? Då är akrylfärg bra på rena torra ytor som ex furu. Lackad yta då är lackfärg bra."


6: Ska väggar och golv förberedas innan?


"Ta en svamp o fukta de gamla tapeterna, skrapa bort med rakblad."


"Nej. Bara om du ska måla på glatt yta då bör du sandpappra innan för att det ska fästa bättre"


7: Ska de behandlas efteråt?


"ta på Tapetlim o en fuktig trasa torkar du med efter. Kan göra samma på golvet."


"Nej"


(



Så här söt var Tigger 12/11 😍 )


Jag gjorde research för jag kände mig helt lost. Jag kom fram till att målet skulle vara att använda det jag fått och skapa själv av saker hemma och försöka att inte spendera stora summor på att köpa saker. Så jag sökte och hittade massor med DIY dockhusmöbler! Jag samlade info, tips och länkar i dokument. Och sen bestämde jag mig för att tillkalla artilleriet. 13/11 kom en stor lass. Två dockhus... 




massa möbler...


dockor...


och småsaker. 


Jag behövde supplies! På Biltema köpte jag 2 påsar á 300 st trästickor á 99 kr. Jag hade fått presentkort på 300 kr på Panduro så det blev ett självklart besök där. Dekorpapper, ark med dekorpapper, dubbelhäftande tejp, hobbykniv och glasspinnar för 384 kr. 



När jag kom hem var uppgift 1 att fixa de sista delarna på det vänstra dockhuset. Det heter Glenside Grange Dollhouse av Streets Ahead. Det är ett kit med väggar och golv som man sätter ihop själv. Det kostar 2795 på Dockbutiken 🙊. 



Mamma köpte det för många år sen till mig. Vi (läs mamma med lite hjälp av Felicia) tapetserade med dekorpapper från Panduro. 


Det är 3 våningar...


och 9 rum.


Så här såg det ut i många år med det mesta ihopsatt. Men varför inte hela? Jo för mamma gav upp för att inte få vansinnesutbrott. Instruktionerna var otroligt dåliga och mamma kunde inte förstå hur taket skulle sättas på. Och det förstod jag själv...


Det var alltså steg 13 som satte massiva käppar i hjulen. Efter många suckar och försök trillade poletten ner och jag förstod. Men då var det inte lätt som en plätt heller. Nej, för då var skruvarna såklart inte perfekta. Men så fick jag snilleblixten att sätta på Karlssons klister och sedan skruva. Och det funkade! Sedan rullade allt på ganska smidigt och vi satte ihop hela huset.


Ta-da! 😍🤩🥰🥳 


Det högra dockhuset har en längre historia. Mamma köpte det på södra sjukhuset där de hade rehabilitering och människor kunde snickra och sy, sticka, virka, etc. Dockhuset var alltid i mitt flickrum.

För att skilja de två åt kommer jag kalla de för Glenside Grange (det riktiga namnet) och Ängelholmsdockhuset (som jag hittat på). 2014 och 2015 höll vi på med Glenside Grange och då fick även Ängelholmsdockhuset lite TLC.


Dockhuset var tapetserat i många år men var slitet så jag målade. Men jag målade direkt på tapeten! 😬



Det funkade... sådär. Sen fick det vara. Men juli 2020 började jag måla igen. Denna gången ovanpå färgen som i sin tur var ovan tapeten. Det såg förfärligt ut. Sen flyttade jag och blev aldrig klar. Men snart är det slut på det! 


💜

22/11-2021 • Rundad kartongdörrkarm • 2


Måndagen 15/11 kom jag på att jag ville ha en dörr på vindsvåningen på Glenside Grange men jag kunde banne mig inte hitta en dörr med rätt mått. Och tro mig, jag leeeeeetade. Men så kom jag på idéen att googla och se om geniala människor gjort egna dörrar av glasspinnar. Och det hade de gjort! Flera olika typer och många tutorials senare var det uppenbart att jag skulle göra egen dörr. Men dörrkarmen, då? Det var svårare.......

Jag hade typ gett upp. Men så frågade jag om hjälp i Allt om dockhus! och fick tips art göra egen dörrkarm av lera eller kartong. Jag tyckte det var smart och började googla. Inget på Google, men så kollade jag i Facebook-gruppen Dollhouse miniatures made from everyday things. Och där hittade jag guldet! 😉 29 dec 2016 gjorde Gay Longo-Congleton ett inlägg med egna väggspeglar med kartong och där såg jag hur jag skulle göra dörrkarmen! 

Vad använde jag? Måttband, papper, bläckpenna, linjal, sax, kartong, häftmassa, 6 tandpetare, Karlssons klister 

Ta mått på dörröppningen. Mina mått var 14 cm lång, 6 cm bred och 1 cm djup. 

Hitta nån rund grej som matchar dörröppningen.

Gör mall på papper. Rita en rektangel. 

Lägg på den runda grejen så kanterna matchar. 

Rita runt.


Rita en 1 cm marginal på insidan. 

Klipp ut. 

Fäst med häftmassa på en bit kartong. 

Klipp ut med hobbykniv. Jag lämnade några mm marginal för att burken inte passade 100%. 

Ta bort mallen. 


Kolla så den passar. Trimma ev med hobbykniv. 

Skrapa FÖRSIKTIGT ur "fyllningen" med hobbykniv.


Klipp bort spetsarna på 6 tandpetare. 


Dela i 4 bitar. 

Limma fast bitarna i insidan. 

Skrapa bort torkat klister med hobbykniv. 

Nu kan den målas eller dekoreras men jag lät den vara.

💜

22/11-2021 • Pappersgångjärn • 3

Precis som rubriken säger så har jag gjort gångjärn av PAPPER! OMFG, eller hur??!! 🙈 

Så jag ville ju göra dörr, men ett självklart problem uppstod - hur skulle dörren fungera? Dvs hur skulle den öppnas och stängas? Så jag sökte och sökte efter gångjärn men eftersom alla behövde beställas (och jag var otålig) ville jag hitta en annan lösning. Men vad???

Så på natten kollar jag på fairy doors och råkar se att någon gjort egna gångjärn av metall! Halleluja moment! Men nä, inte riktigt för det verkade svårt och krävde verktyg. Men jag gav inte upp idéen att göra egna gångjärn, vilket ledde till en googlesökning på diy miniature hinges. Och det var där som jag fann två tutorials på paper hinges. 

Den första hette "Tutorial DIY miniature 1/12 Paper Hinges (very strong!)" av Tuyet Quach och bestod av ospecificerat papper och gem. 

Den andra var "How to make hinges from paper and cardboard | paper hinges for cardboard box | kabja kaise banaye" av crafty hands och gångjärn gjordes av vanligt A-4 och kartong.

I Facebook-gruppen Dollhouse miniatures made from everyday things 9 okt 2017 gjorde Ana Svetlana Amegankpoe ett inlägg med tutorials för Pappersgångjärn


Detta är väldigt nära crafty hands video men enklare att förstå! 

Vad behövs? Vit kartong (från medicinförpackning), linjal, blyertspenna, sax, tandpetare  Karlssons klister och ev. krita/färg 

Rita 2 st 2x1 cm rektanglar på kartong. 

Klipp ut. Vik på hälften. 


Markera vid 3 mm från vänstra och högra sidan på 1 av bitarna. 

Vänd. Markera vid 2 mm längst ner och högst upp.

Klipp ut rutorna.

Markera vid 3 mm från vänstra och högra sidan på den andra biten. 


Vänd. Markera vid 2 mm i mitten. 

Klipp ut rutan.


De ska gå in i varandra. 

Tryck in en tandpetare igenom båda hålen. 

Klipp bort ändarna.

Ta ut. Täck med lim och sätt in i hålen. Pressa. 

Limma ihop vingarna. Sidorna som ska limmas ihop ska inte matcha. De med markering ska inte limmas ihop, utan se ut som på fotot. 

Trimma. Antingen kan de vara som de är, eller så kan de målas. 


Jag valde att måla med brun oljekrita från Flying Tiger. Det blev inte fint, men looken är ju hemmagjort, så det funkar. 

💜

22/11-2021 • Rundad glasspinnsdörr • 4


Det finns många tutorials med glasspinnsdörrar! Det finns mer komplicerade, detaljerade med paneler och lättare, mindre detaljerade. Jag har kollat på olika tutorials men valt att ta och mixa lite själv. 

Jag utgick från "DIY Mini Door" av Art IDEA på Youtube. Videon hade en supersmart idé: att måla glasspinnarna med brun pastell så det liknar trä!  

Vad behövs? 16 st 11x1 cm glasspinnar (Panduro), rund grej som matchar dörröppningen, linjal, blyertspenna, hobbykniv, Karlssons klister, pärla/knapp, ev oljekrita (Flying Tiger)

 

Lägg 6 glasspinnar bredvid varandra så kanterna matchar. 

Lägg på grejen så den passar dörrens valv. 

Rita längs kanten. 

Mät 6 cm från toppen. Markera på alla med blyertspenna. 

Skär vid markeringarna med hobbykniv. 

Klipp bort rundade kanterna från 6 glasspinnar. 

Från avskurna kanterna, markera 7.5 cm. 


Skär med hobbykniv. Spara de längsta.



Skär bort rundade kanterna på 4 glasspinnar. 



Från avskurna kanterna, markera 5.5 cm. 

Skär vid markeringarna med hobbykniv. Spara de med avskurna kanter. 

Lägg 6 + 6 glasspinnar så de matchar. 


Limma ihop de två övre vänstra bitarna. Pressa. 

Limma ihop alla översta. Torka i 10 minuter. Lägg vid resterande så de matchar. 


Limma på en bit så den räcker över- och underdelen. Pressa. 

Limma på en bit till vid botten, några mm marginal. Pressa.

Vänd och upprepa. Torka i minst 30 minuter. Skrapa bort torkade klister-klumpar.


Dra hobbykniven på ytan så det liknar trä på båda sidorna.

Antingen kan man fortsätta med nästa steg eller skippa det och limma på dörrhandtag. 

Nästa steg är alltså Art IDEA:s geniala idé: att måla med krita! Måla kanterna på glasspinnarna. 

Gnugga in med fingret.

Upprepa med de avlånga. Upprepa fast vågrätt på de små bitarna. Vänd och upprepa på andra sidan. 

Glöm inte sidorna! 

Torka i 20 minuter eller hur länge du vill.

Skrapa bort torkat klister.



Limma på dörrhandtag. 



Sen bestämde jag mig för att trimma högra sidan eftersom underdelen var smalare. 

💜

 22/11-2021 • Ihopsättning av dörr • 5


Så nu när Rundad kartongdörrkarm, Pappersgångjärn och Rundad glasspinnsdörr är klara ska de sättas ihop!

Placera gångjärn med vingarna öppna på dörrkarmens framsida. Lägg på dörren. Vik över vingarna. 


Limma fast gångjärnen på dörren. Pressa. 


Ta upp dörren och vänd. Lägg på lim på gångjärnen. 

Sätt på dörren på dörrkarmen. Pressa. 

Och nu till sista steget... Sätt helt enkelt bara in den i dörröppningen! 


Vilken skillnad!! 🙈🤩🥳🥰 

💜

22/11-2021 • Blommig tapet • 6


Så när jag satte in dörren  tyckte jag att väggarna såg tomma ut och inte hade stilen  jag ville ha. Så jag bestämde mig för att dekorera tapeten (dvs dekorpapper).


Jag blandade grön, vit och svart akrylfärg för att få till en "smutsig" grön färg. 


Sen målade jag blommor, men inte bara blommor, på väggarna. Jag använde grillspett som pensel för jag hade ingen tillräckligt liten pensel 🤪


Det blev en stor skillnad. Jag är nöjd med resultatet! (Som den uppmärksammade märker tog jag före-fotona innan dörren sattes in). 

💜








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar