söndag 4 augusti 2024

Chocolate Chip Cookies

4 augusti är Chocolate Chip Cookie Day! Så självklart är dagens recept Chocolate Chip Cookies. 🍪 
Temadagen skapades 2002 och firades 7 mars (Louisiana) och 15 maj (Kansas).  Första gången temadagen firades 4 augusti var 2005 i Tennessee. Men det tog år för datumet att skiftas till augusti (Cook's Info).

Hur uppstod Chocolate Chip Cookies? Ruth Wakefield och hennes man ägde hotellet Toll House Massachusetts. Ruth funderade på hur hon skulle förbättra deras kakrecept. 
1937 eller 1938 började Ruth Wakefield och en assistent experimentera. Hennes originalrecept innehöll inte chocolate chips för de existerade inte. Hon tog hackad choklad och valnötter i kakorna som hon kallade “Toll House Chocolate Crunch Cookies” (Cook's Info).

1939 Ruth sålde det populära receptet till Nestlé. Receptet stod på chokladpaketets baksida. 1941 började Nestlé sälja chocolate chips (Days of the Year). 
1997 erkände Massachusetts Chocolate Chip Cookie som the official state cookie (National Today).


Jag utgick från Anna Winér. Jag experimenterade mig fram till det perfekta receptet. Det är chewy med crunchy kanter och spröda bottnar. Jag gjorde 8 stycken som blev ca 5 cm i dm och ca 5 mm tjocka. När jag gjorde flera och bredare och tunnare blev de för spröda och krispiga. Enligt min smak. Jag försökte få de som köpekakor jag älskade som barn.  

Jag köper chokladen på ICA Maxi.


Chocolate Chip Cookies 

Mängd: 8 st 5 cm i dm, ca 160 g

Ingredienser: 
1 nypa salt 
1 krm vaniljpulver 
50 g mandelmjöl
50 glutenfritt havremjöl
35 g Nick's Fiber Syrup 
1 tsk kokhett vatten
10 g rumsvarm Naturli' Ekologisk Vegan Block 
25 g Stahlberg Dark Cocoa Baking Drops  

Instruktioner:
Sätt ugnen på 175 grader. Lägg bakplåtspapper på en bakplåt. Blanda salt, vaniljpulver, mandelmjöl och havremjöl i en skål. Blanda sirap och vatten i en skål. Häll sirap och smör i mjölet. Blanda till en deg. Knåda i choklad. Dela på 8. Forma tjocka kakor. Lägg på bakplåt. Grädda mitt i ugnen i 15-16 minuter. Lägg på tallrik. Kyl i 1 timme. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i kyl.

Mandi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar